donderdag 12 december 2019



Morgen is het 13 december, de dag van Sint Lucia. Zij wordt vooral in Zweden vereerd.

Lucia is een Romeinse heilige, die weigerde voor de keizer te offeren. Voor ze (na veel martelingen) stierf bood ze haar verloofde haar ogen aan: het licht.

Voor de Zweden is dit dan ook de voornaamste dat zij haar vereren. Zij hebben al eeuwen een bijzondere verhouding tot het licht. Boven de 60e breedtegraad (waar Zweden ligt) heb je dagen zonder nacht en nachten zonder dag.

En juist in de diepe duisternis komt Sint Lucia met haar lichtkroon en schenkt iedereen haar liefdegaven.

Het patroon voor dit popje is van mijzelf. De kaarsjes zijn gemaakt van bijenwas. Ik had graag het patroonblad voor jullie uitgeschreven en als bestand in de groep Seizoenstafel Atelier WOLlfjes Wereld op Facebook willen zetten. Helaas is mij dit niet op tijd gelukt en jullie houden het patroonblad van mij tegoed zodat ook jij Sint Lucia kunt maken voor het feest van volgend jaar. Mijn decembergeschenk van dit jaar aan jullie.

Hele fijne feestdagen voor iedereen.

Geen opmerkingen:

Lief poppenkind (kleine lijs)

Ik maakte weer een lief klein poppenkind, een kleine lijs. Ze heeft zachte haartjes die je kunt borstelen met een zachte borstel.  Ze draagt...